.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
مسابقه ی "مظلوم ترین سردار"
مسابقه ی "مظلوم ترین سردار"

مظلوم ترین سرادر شهید گیلانی مشهور به میرزا کوچک جنگلی، ولایتمداری بزرگ و بصیری آگاه بود که در محله استادسرای رشت دیده به جهان گشود و نامش را یونس گذاشتند. مدارس علمیه صالح آباد و جامع رشت شاهد تلاش علمی و کوشش دینی وی بوده. او مدارج علمی و دینی را با سرعت پیمود و رسما به عنوان یک روحانی فاضل و باسواد مدارس علمیه رشت درخشید. میرزا جویای علم و دانائی بود و به همین دلیل تحصیل و بحث و درس را در مدارس علمیه تهران ادامه داد و نزد آیت الله سید حسن مدرس نیز تلمذ نمود که جمع تحصیلات او 12 سال طول کشید و دوره فقه و اصول و خارج فقه را نیز طی نمود.

شیخ یونس یا همان میرزا کوچک به منظور تشکیل هیئتی به نام اتحاد اسلام از تهران عازم گیلان شده و به رهبری آیت‌الله سید عبدالوهاب صالح ضیابری جهت مبارزه با اشغالگران خارجی و دولت مستبد ایران، هسته اولیه نهضت جنگل را تاسیس نمود. آنان 17 نفر بودند و به تدریج 27 نفر شدند و بعدها مناطق بسیاری از گیلان تحت نفوذ اقدامات او قرار گرفت. نهضت جنگل دارای روزنامه ای به نام "جنگل" بود. آیت الله شهید مدرس که در مبارزه با رضاخان قلدر زبانزد عام و خاص بود و در چند دوره مجلس شورای ملی عضویت داشت درباره میرزا کوچک خان فرمود:"اقدامات میرزا کوچک خان جلوگیری از دخالت خارجیان و نفوذ سیاست آنها در گیلان بود".

میرزای ما سالها با رنج و سختی همزمان با دولت مرکزی وابسته به بیگانگان و همچنین اشغالگران خارجی جنگید و سرانجام در 11 آذرماه 1300 هجری شمسی به شهادت رسید و برخی همراهان خائن نهضت در شهادتش سهیم بودند. و این سخن زیبا از مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای درباره میرزا به یاد داریم که فرمودند: ...میرزا کوچک مرد تنهائی بود که به دو قدرت بزرگ آن روز دنیا یعنی روسها و انگلیسیها یک «نـه»ی بزرگ گفت. نه با روس ساخت و نه با انگلیسی ها. اما در کنار او بودند کسانی که می‌خواستند با دستگاه حکومت آن روز، بعد هم رضا خان که تازه می‌خواست سر کار بیاید، مبارزه کنند، اما به روسها پناه بردند، به باکو رفتند و بند و بست هایشان را کردند و به ایران برگشتند و سرسپرده آنها شدند اما میرزا کوچک خان قبول نکرد و حاضر نشد سازش کند. او هم با انگلیسیها جنگید و هم با قزاقهای روس جنگید، هم با لشگر رضاخانی و قبل از رضا خان، آن کسانی که بودند، مبارزه کرد. با احسان ا... خان و دیگران کنار نیامد
(رشت 12/2/80)

و اکنون از خوانندگان گرامی و ارجمند مخصوصا جوانان و نوجوانان می‌خواهیم تا با الهام از سخنان رهبری و فداکاریهای میرزا کوچک در مسابقه بزرگ و مردمی میرزا شرکت کنند.

این مسابقات شامل:
1. شعر نو و قدیم(پیرامون ویژگیهای اخلاقی، مبارزاتی و دینی او) در سطح راهنمائی و دبیرستان
2. نقاشی در همه سطوح سنی(با موضوع مبارزات میرزا، دشمنان و دوستان میرزا)
3. بهترین جمله(حداکثر سه سطر) در وصف میرزا کوچک خان در سطوح مختلف دبیرستان و دانشگاه
4. پیشنهاداتی پیرامون نحوه برگزاری بزرگداشت میرزا برای سالهای آینده

کسانی که آثار هنری خود را آماده کرده اند، می‌توانند تا روز دهم آذرماه سال جاری به یکی از نشانی‌های زیر ارسال کنند تا از بین آثار رسیده به صاحبان بهترین آثار جوائزی نفیس تقدیم گردد.

1. رشت- صندوق پستی 3316
2. رشت- میدان مصلی- جنب مصلی- بن بست امین- پلاک 723
3. وبلاگ میرزای بزرگ به نشانی اینترنتی http://mirzaye-bozorg.blogfa.com
لازم به تذکر است چنانچه افراد آثار خود را پس از تاریخ مذکور ارسال کنند در مسابقه بعد مشارکت داده می‌شوند.


ستاد دائمی و مردمی بزرگداشت مظلومترین سردار گیلان
(میرزا کوچک خان)
مستقر در حزب موتلفه اسلامی دفتر استان گیلان
تلفن و فاکس 6600157-
0131


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.109 seconds.